Pon - Czw: 7:00 - 16:00
Pt: 7:00 - 15:00
biuro@acartus.pl
(+48) 32 475 15 26 (+48) 501 045 636
ul. 11 Listopada 2, 44-330 Jastrzębie-Zdrój
Świadczenie interwencyjne to forma wsparcia dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi. Świadczenie to zostało wprowadzone na mocy tzw. specustawy powodziowej i ma na celu pomoc w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby poszkodowane.
Świadczenie może uzyskać przedsiębiorca, który spełnia następujące warunki:
Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (w tym wspólników spółek cywilnych),
Osób prawnych,
Jednostek organizacyjnych, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.
Prowadził działalność 16 września 2024 roku, nawet jeśli w tym dniu była zawieszona.
Poniósł szkodę polegającą na:
Utracie,
Uszkodzeniu,
Zniszczeniu składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Zobowiąże się do:
Prowadzenia działalności przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego (w przypadku zawieszonej działalności, należy ją wznowić),
Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września 2024 roku.
Wysokość świadczenia jest uzależniona od następujących czynników:
Kwota świadczenia nie może przekroczyć:
Wysokości poniesionej szkody, ustalonej na podstawie oszacowania wskazanego we wniosku,
Iloczynu liczby ubezpieczonych (zgłoszonych do dobrowolnych i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych lub tylko ubezpieczenia zdrowotnego) i kwoty 16 000 zł,
Średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku pomnożonego przez współczynnik 0,75,
Maksymalnej kwoty świadczenia, tj. 1 000 000 zł.
Jeśli przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa przed powodzią, świadczenie zostanie pomniejszone do 75% przysługującej wysokości.
Aby skorzystać ze świadczenia interwencyjnego, należy złożyć wniosek RSI, czyli formularz "Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi". Wnioski można składać od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. w następujący sposób:
Elektronicznie na profilu PUE/eZUS jako pismo ogólne POG (do którego dołącza się wniosek o świadczenie).
W formie papierowej w każdej placówce ZUS, punkcie mobilnym lub przesyłając wniosek pocztą.
Za pośrednictwem pełnomocnika.
Oszacowanie poniesionych szkód wykonane przez:
Rzeczoznawcę,
Biegłego uprawnionego do wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych,
Rzeczoznawcę majątkowego.
Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od klęsk żywiołowych (jeśli taka umowa została zawarta).
Przedsiębiorca musi oświadczyć, że:
Faktycznym miejscem wykonywania działalności jest teren objęty powodzią.
Prowadził działalność 16 września 2024 r. (nawet jeśli była zawieszona).
Nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od klęsk żywiołowych, jeśli nie dołącza odpowiedniego dokumentu.
Dodatkowo zobowiązuje się do:
Przekazania do ZUS dokumentu potwierdzającego oszacowanie szkód wraz z dokumentacją w ciągu 5 miesięcy od uzyskania świadczenia.
Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.
W przypadku negatywnej decyzji, przedsiębiorca ma prawo do odwołania za pośrednictwem ZUS do sądu okręgowego w terminie miesiąca od jej doręczenia.
Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu całości świadczenia w następujących przypadkach:
Przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie w ciągu 6 miesięcy od otrzymania świadczenia.
Złożył niezgodne ze stanem faktycznym oświadczenie.
Nie dostarczył w terminie oszacowania szkód wraz z dokumentacją.
Utrudniał lub nie poddał się kontroli ZUS dotyczącej:
Prowadzenia działalności gospodarczej przez 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia,
Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.
Częściowy zwrot świadczenia nastąpi, jeśli:
KAS wskaże rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku a przychodem podatkowym.
Firma nie utrzyma poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy.
Świadczenie zostało przyznane w wysokości wyższej niż wartość szkody.
Łączna wartość pomocy publicznej przyznanej w celu naprawienia szkód powstałych w wyniku powodzi nie może przekroczyć wartości szkód materialnych pomniejszonej o wartość odszkodowania. W przypadku przekroczenia tego poziomu, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić kwotę nadwyżki.
Świadczenie interwencyjne to istotna forma wsparcia dla przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź. Aby skorzystać z tej pomocy, należy przestrzegać wytycznych, składać odpowiednią dokumentację i spełnić wymogi ustawowe.
Pon - Czw: 7:00 - 16:00
Pt: 7:00 - 15:00
biurobr@acartus.pl
(+48) 32 475 15 26
ul. 11 Listopada 2, 44-330 Jastrzębie-Zdrój
Potrzebujesz rzetelnej obsługi księgowej! ACARTUS to księgowość bez granic
BR ACARTUS - Biuro rachunkowe Jastrzębie-Zdrój
ul. 11 Listopada 2,44-330 Jastrzębie-Zdrój
(+48) 32 475 15 26, (+48) 501 045 636,
biurobr@acartus.pl
BR ACARTUS – Biuro rachunkowe Racibórz
ul. Kilińskiego 2,47-400 Racibórz
(+48) 32 417 01 00
raciborz@acartus.pl
Odwiedź nasze Social Media
Strona stworzona przez HorizonFly_Studio